Og det er det ikke vanskelig å forstå! Frederikke Stolbjerg og resten av familien har fått et lite, privat spa som inviterer til å slippe tak i hverdagen og glemme alt som heter plikter, huskelister og ansvar. Den nye spaavdelingen ligger i et tilbygg til den vakre arkitekttegnede villaen i Vedbæk, Danmark. Tilbygget rommer en stor og innbydende loungestue, et soverom i en åpen første etasje samt den nye velværeoasen. Det er der et privat luksusspa, noe familien hadde ønsket seg siden de flyttet inn i 2017.
Nøye renovert med respekt for den originale arkitekturen
Frederikke og hennes mann, Anders, har med stor omtanke renovert sitt nye hjem, som ble tegnet av arkitekt Ole Helveg i 1956. Det er et vakkert eksempel på modernismen – et hvitt murhus med stramme linjer, svart treverk, betonggulv og skodder. Det er et svært grafisk, japansk-inspirert og sjelfullt hus. Et drømmehjem for familien med tre barn.
Det var bare én liten utfordring! Huset hadde kun ett lite bad da familien flyttet inn. Så det manglet et baderom, og mer oppbevaringsplass. Hovedhuset er på 166 m2, mens tilbygget i svart tre er på 48 m2. Sistnevnte ble tilføyd som atelier og kontor i 1965, og lå opprinnelig for seg selv. Så fikk paret en god idé – de ville innrede en moderne foreldresone med privat spa i tilbygget og koble det til hovedhuset med en ny mellomgang på 13 m2.
Både Frederikke og Anders er hobby-håndverkere, men på et såpass profesjonelt nivå at de har kunnet stå for mye av ombyggingen selv. Paret er kjent fra de danske TV-programmene «Nybyggerne» og «Huse med Hemmeligheder». De har forsøkt å respektere og bevare den opprinnelige arkitekturen i størst mulig grad, og det har de lyktes så godt med at huset ble tildelt Bevaringsprisen 2022 i Rudersdal Kommune.
Spesialtilpassede løsninger i nybygd privat spa
Huset har en nøktern og stringent stil, men spaavdelingen er mykere.
«I hovedhuset har vi vært tro mot den opprinnelige arkitekturen, vi har nesten følt ærefrykt, men i tilbygget har vi etter moden overveielse valgt å være litt mer usentimentale, og har derfor skapt en mer moderne atmosfære. Hvis vi skulle ha holdt det nye badet i modernistisk stil, burde vi ha valgt hvite fliser og stål, men vi ønsket oss et varmere og mer sanselig badeunivers», forteller Frederikke.
Paret valgte derfor brune keramiske fliser fra Fliseuniverset Traverto, som er praktiske når man er en familie med tre barn. I tillegg er det vaskemøbel fra Nettoline samt benkeplate og servant i ett – og her er det ikke snakk om noen standardløsning!
«Servanten er 30 cm bred og vi ville gjerne finne et alternativ til et vanlig avløp. Det skulle helst være litt stramt akkurat som inne i dusjen, hvor vi har en Glassline-dusjvegg og et Custom-sluk fra Unidrain kant til kant. Så vi «pimpet opp» servanten med et Custom-sluk som avløp. En genial og vakker løsning som man enkelt kan lage selv. Man får et monteringssett med skinne, klosser og lim, og limer selv flisen på. Så enkelt, men så eksklusivt å se på, da det smelter sammen med resten av gulvet og her også servanten. Ingen synlige kanter eller avbrudd, bare en sømløs overgang som gjør avløpet til en integrert del av designet», forteller Frederikke.
Funksjonelt tilbehør som passer til stilen på huset
Paret har også valgt baderomstilbehør fra Unidrain, nemlig produkter fra Reframe Collection i messing. Pedalspann, håndklestang, knagger, toalettbørste, dusjnal, såpehylle osv. Messingen har et elegant og eksklusivt uttrykk, er diskret og ikke så «bling-bling»-aktig. Derfor passer produktene perfekt inn i disse rammene.
«Jeg simpelthen elsker dusjnalen med såpehylle. Den er superfunksjonell, og jeg setter pris på den hver dag. For meg skal estetikk og det praktiske nemlig gå hånd i hånd», poengterer Frederikke, som også har valgt Unidrain-produkter til det originale badet i hovedhuset, som nå er barnas (og gjestenes). Her er stilen fortsatt som på 1950-tallet, og produktene her er derfor holdt i stål.
Resultatet av parets kreative prosess taler for seg selv. Et nytt bad – og privat spa – som danner rammen rundt et moderne familieliv, men som likevel matcher og respekterer omgivelsene og huset, som ble tegnet til kunstneren og skulptøren Torsten Johansson tilbake på 1950-tallet. Både som menneske og kunstner foretrakk han konstruktivismens enkle, klare, rasjonelle, industrielle og geometriske former. Men han ville uten tvil også ha nikket anerkjennende til Frederikke og Anders’ fine og funksjonelle utnyttelse av tilbygget.